Thursday, December 04, 2008

Snö i Marka?

Det sägs att det är snö i Marka nu och att det finns gott om preparerade skidspår. Lite svårt att förstå med tanke på att snömängden här nere i "byn" är ganska bgränsad. I helgen ska vi dock åka till Nordseter för en säsongspremiär på skidor - jippie!

Friday, November 28, 2008

Kvartalsutbildning

Nu har jag varit på BP-kvartal på Njårdhallen här i Oslo. Inte riktigt som hemma. För det första har de inte Les Mills-utrustning utan kör Reebok stänger och viktplattor. Sen var det väldigt lite tjo och tjim... inget alls vill jag påstå.

Imorgon ska jag hoppa in och köra ett pumppass där, det blir spännande. Troligen kommer jag att ha grym träningsvärk från dagens pass också.

Thursday, November 20, 2008

Jobb på SATS

Idag har jag träffat TA på SATS Sjölyst, och torsdag nästa vecka ska jag hoppa in och köra en step 30. Hon har dessutom lagt in mig i sitt datasystem och sina maillistor samt visat mig var alla instruktörer har sina postfack. Jag kan nog med andra ord nästa säga att jag har jobb där :o)

Sunday, November 16, 2008

Premiärtur på Holmenkollen

Efter knappa två dygn i Oslo kunde vi inte hålla oss ifrån att göra ett första besök på Holmenkollen. Vädret var fantastiskt och Holmenkollen bjöd på en vidunderlig utsikt över "byn".

Eftersom vi inte känner till alla vägar och stigar på kollen ännu så chansade vi och tog första bästa skyltade stig från Frognersätern. Resultatet blev ca 3.5 km kuperad stig med mycket sten och rötter, innan vi slutligen kom på 5-milsspåret som ledde oss tillbaka till bilen.

Sunday, August 17, 2008

Midnattsloppet 2008

Igår ver det premiär för mig Olle på Midnattsloppet. Utan den minsta antydan till förberedelser eller uppladdning åkte vi till Stockholm för att springa 10 km längs gatorna på Söder. Vi hade båda anmält oss via jobbet och hamnade därför ganska långt bak i startleden - jag i led 5 med en rikttid på ca 55 min, och Olle i led 6. Olle siktade dock på 47-48 minuter, vilket också gick vägen. Han slog till med ett personbästa på 46:44 (åtminstone klockad tid som han känner till), och jag sprang in på 50:53, vilket känns helt ok.

Banan var otroligt lättsprungen, och jämfört med alla fjällsturer i obanad terräng och med ryggsäck på ryggen som vi gjort den senaste tiden så kändes det som om man flög fram. Jag hade förmodligen kunnat ta mig ned under 50 minuter om det inte varit för att jag blev så akut illamående efter första vätskekontrollen, och sedan inte vågade pressa på. 200 meter innan mål råkade jag dessutom fastna med ringfingret i bälteshyskan på en man som fick för sig att korsa gatan mitt ibland alla löpare, och ryckte till så att det känns som om jag stukat den. Men, jag kan inte skylla tidne på någonting, inte ens på folkmängden för det var aldrig särskilt överdrivet trångt.

Sammanfatningsvis ett skojjigt arrangemang som sporrar till fler kortlopp.

Friday, July 25, 2008

Åre - Dag 5 - Fjällöpning

Dagens pass blev en långtur i området söder om Vålådalen. Himmelen var klarblå och termometern visade på 25-30 grader och inget moln att se på hela dagen.

Vi utgick från Vålådalens fjällstation och styrde kartan mot Grönvallen, ca 9 km bort. Halvvägs passerade vi en mycket vacker fjällbäck där vi fick möjighet att fylla på vätska och svalka oss.

Från Grönvallen bar det av till Pyramiderna. Rullstensåsen i området är otroligt häftig och fascinerande och i hettan kändes det nästan som om vi befann oss i en öken. Vi stannade uppe på toppen av åsen för att beskåda utsikten och fylla på med lite näring.

Från pyramiderna kan man springa tvärs över rullstensåsen längs fjällkanten ca 2km innan man återigen svänger av ned mot Grönvallen genom issjödalen. Efter ca 18 km löpning, när hettan låg på som värst och benen började ge signaler om att detta faktiskt var den tredje långturen på ca 2 mil på fem dagar, så kändes det nästan som om vi var ett riktigt multisportlag. Då var det bara att bita ihop och njuta av omgivningarna.

Från Grönvallen styrde vi slutligen färden mot Vallbo, där en av bilarna stod och väntade på oss. Den totala distansen slutade på 24 km och effektiv löptid blev knappa 4 h. Med fikapauser och allt blev turen nästan 5 h.

Thursday, July 24, 2008

Åre - Dag 4 - Återhämtning

Vår fjärde dag här i Åre blev något av en slappardag. Vädret har slagit om till högsommar och eftersom kroppen kändes lite mör sedan gårdagens etapp på skutan så passade vi på att sola och bada lite. Världens bästa ävetyrsbad finns att hitta i Ullån i Ullådalen.

Men, vi kunde inte hålla oss från att träna helt. En halvtimmes styrkepass bland myggen nere på Draklanda kändes lagom.